Jelvényük a nefelejcsvirág
Jó hírnevű, független és
szabad férfiak – a szabadkőművesek
Délmagyarország, 2006. november 11.
Szerző:
Újszászi Ilona
Titok
övezi a szabadkőművességet, pedig köztünk élnek azok a „jó hírnevű, független
és szabad férfiak", akik a páholyok különböző rangú tagjaként
jótékonykodnak, s úgy építik önmagukat, hogy válaszolnak a kérdésekre: Ki
vagyok én? Honnan jöttem? Hova megyek? A 136 éves szegedi szabadkőművesség
történetének máig ható tanulságairól is beszélgettünk Takács Jánossal, az Árpád
a Testvériséghez Páholy főmesterével.
– Nincs titok:
csak egy szigorú regula szerint működő, zártkörű társaság, amelynek kevéssé
ismert a munkája – véli Takács János, a szegedi Árpád a Testvériséghez Páholy
főmestere. „A szabadkőművesek szövetsége a
felvilágosodás terjesztésére, a humanizmus megőrzésére és ápolására alakult
testület, melynek tagjai egymást testvéreknek tekintik" – olvasom a
Magyarországi Szimbolikus Nagypáholy alkotmányát.
De e mondatok lényegének megértéséhez is tudni kell: a szabadkőművesség
eredettörténete egészen Krisztusig, Salamon templomáig, a templomos lovagokig –
mások szerint a középkori székesegyházak építőiig nyúlik. Az első nagypáholyt
1717-ben alapították, de a szabadkőművesek által a mai napig alkalmazott
szertartás és a szimbólumrendszer ókori, középkori és felvilágosodás-korabeli –
magyarázza a főmester, miközben újabb és újabb könyveket tesz elém, mert a
szabadkőművesség története gazdagon adatolt.
Nők csak a franciáknál
– Szabadkőműves csak olyan jó hírű, és szabad
férfi lehet, aki istenhívő. Ám mindegy, milyen névvel illeti a Mindenhatót,
illetve milyen társadalmi rangú az illető – folytatja a főmester a történeti
részbe való beavatást, ugyanis egy nő ennél, vagyis a história megismerésénél
messzebbre nem juthat. A szabadkőművesek konzervatív páholyaiban ugyanis a
gyengébbiknek mondott nem nem képviseltetheti magát.
A János-rendi
nem, csak a francia rítus szerint dolgozó páholy fogad magába nőket is. A
magyarázat annyi, hogy a francia rítus ateista elveket vall. – A páholyba nem lehet „belépni" – oda a „kereső"
révén nyerhet ajánlást az arra érdemes – szól az újabb szabály. Aztán az adott
páholy megvizsgálja, a jelölt mennyire toleráns, filantróp, kész-e az
önművelésre. Tilos egy szabadkőművesnek aktuálpolitikával, vallási tárgyú
vitával, haszonszerzési célú gazdasági polémiával foglalkoznia. Egy-egy
felvételi szertartáson 70-80 szabadkőműves vesz részt. Maga a szabadkőművesség pedig átszövi a világot: a nemzetközi
szervezet 6–10 millió tagot számlálhat.
A szeretet és a testvériség gyakorlása az egyik célja az emberiség
felemelkedésén munkálkodó szabadkőműveseknek is – fogalmaz a legrégebbi szegedi
civil szervezet, a 136 éves szegedi szabadkőművesség történelmét
föl-fölvillantó szemelvénygyűjtemény, A világosság
fiai című kötet egyik dokumentuma.
Például Rerrich
Szellemi és anyagi erejét is jótékony célra
mozgósítja a szegedi szabadkőműves szervezet: fénykorában, 1870-től első
betiltásáig, 1920-ig például Árpád gyermekmenhelyet és népkonyhát működtetett,
a színház és a Somogyi-könyvtár építését támogatta, az 1879. évi árvíz után
szervezte az adományokat. Az egyházzal többször is összetűzésbe keveredő
szabadkőművesek munkálkodását Szegeden 1920 és 1944, majd 1950 és 1989 között
tiltották. Ennek ellenére e „sivatagi vándorlás" idején munkálkodtak a
szabadkőművesek, akik a zakójuk hajtókájára tűzött nefelejcsvirág alapján
ismerték föl egymást.
Sokat adott a Tisza-parti városnak is a szabadkőművesség, hiszen csak a Dóm
térhez kötődően munkálkodott – többek között – a tervező: Rerrich Béla, a
Dömötör-torony föltárója: Cs. Sebestyén Károly, a négy apostolt megalkotó Roth
Miksa. A dóm főbejárata melletti durva és megmunkált kő szimbolikája a
szabadkőművességre utal: a durva kőből elsősorban az önképzőköri előadásokhoz
hasonlatos „rajzolatok" révén faragvány lesz a páholyon belül, az
inas–legény–mester–főmester fokozatokon át.
Alap a jótékonykodás
– Azért, mert nem állunk nyilvánosság elé, de
apró kalapácsütésekkel dolgozunk a durva kövön, hogy formáljuk a jövőt és saját
magunkat.
A jótékonykodás az elsőszámú mai szabadkőműves munka – alapítványok, önmagukat
meg nem nevező adományozók révén. Erre kényszerülünk, ugyanis a civil szervezet
talpon állásához szükséges ingatlanokat, így a Kálvin téri, ma a Százszorszáp
Gyermekház épületét sem kaptuk vissza – mondja az 1997, Csongor Győző halála
óta a főmesteri székben ülő Takács János, aki elárulja: Csongrád megyében
Szegeden kívül máshol nem működik páholy. Szerinte nagy a tudatlanság – kell az
ismeretterjesztő előadás, az ideálok nélküli ifjúság mai helyzete
pedig maga a kihívás: a srácokból jó hírű férfit nevelni.
...........................................
Versben a lényeg
„Ember ne nézze ki azt
aki szenved,
Milyen vallású és miféle faj.
Szívednek zárját nyissa fel szelíden,
Ha zörget rajta az érdeklődő sóhaj.
Égő sebekre öntsön hűs vigaszt,
Bukót emelje, s gyámolítsa azt,
Kit búbánat súlyos terhe nyom;
Mert nincs szebb vallás, mint irgalom,
E vallásnak csak egy dogmája van:
Segíteni folyvást és vigasztalni!
Nem hagyni senkit, akit szenvedő,
Segíteni folyvást, mint ahogy vizével
Puszták forrása édes enyhet ád
Mindenkinél: rebegje ajka bár
Allah nevét, Jézsut, vagy Jehovát!"
................................................