Orbán az úrasztala, Hegedűs a bíróság
előtt
Perek
véget nem érő sorozata ifjabb Hegedűs Loránt
lelkipásztor élete, akit szeretett – de sajnos
Bogárdik által vezetett – ref. egyháza
refessé tett a rendszerváltozás után
tizennégy évvel. (Aki már elfelejtette volna: a
pártdiktatúra idején a politikailag
megbízhatatlan elemek személyi igazolványába
beírták, hogy „ref.”. Ez állandó
rendőri felügyeletet, zaklatást, éjjel-nappali
vegzatúrát jelentett a szerencsétlen refesnek.)
Gyermekricsaj, boldog, élénk családi nyüzsgés
fogad a lelkész lakásán, el is kell vonulnunk
egy félreeső szobába, hogy megejthessük ezt a
beszélgetést.
–
Hogy élsz, Lóri? Mi van veled mostanság? Nemcsak
én kérdezem, nagyon sokan vagyunk, akik többet
szeretnénk tudni rólad, személyes harcodról,
amit a világi és egyházi becstelenek ellen
folytatsz. – Végzem lelkészi szolgálataimat.
Miután a református egyház zsinata módosította
az egyház alkotmánytörvényét –
ki merem jelenteni: kizárólag a MIÉP
alelnökeként végzett közéleti
szerepvállalásom miatt – , ezzel elérte,
hogy szolgálatát végző református lelkész
nem lehet politikai párt tagja, sem országgyűlési
képviselője. Hiába hivatkoztam alkotmányos
alapjogomra, hogy a párttagság szerzett jog, amelytől
visszamenőlegesen senkit megfosztani nem lehet, felettesem a
gyülekezetem által kért zsinati törvényértelmezés
nélkül felfüggesztett lelkészi állásomból.
Azóta a zsinat visszamenőleges hatállyal –
alkotmányellenesen, de állam és egyház
szétválasztása okán megtehette –
elfogadta a törvény végrehajtási
utasítását, így hosszas procedúra
után, a fel nem adható lelkészi hivatásom
megőrzése érdekében párttagságomról
– formálisan, de nem informálisan –
lemondtam. Fájdalmas döntés volt, mert ezzel az
egyház fideszes különítménye ezt a
csatát megnyerte, de a háborút még nem. –
Mondhatjuk, hogy Istent választottad a politika helyett? –
Nem, ezt csak azok mondják, akik szerint eddig, mint MIÉP-tag,
a politikát – mi több a Mammont, azaz a pénz
és hatalom istenét – választottam Isten
helyett. Legfeljebb azt mondhatom, hogy a látható
egyház szervezeti kereteit voltam kénytelen választani,
nem emberi, hanem isteni kényszer hatására
vállalt lelkészi hivatásom megtartása
végett – a párttagkönyvvel szemben. Én
továbbra is a magyar nép igazságának és
életének a pártján állok, így
magyar lelkészként sem tehetek lelkiismeretesen mást,
minthogy támogatom a MIÉP-et és annak elnökét,
Csurka Istvánt. Sőt a nemzeti radikalizmust az engem lelkészi
szolgálatomban marasztaló és mellettem mindvégig
kiálló gyülekezetem hathatós eszközökkel
segíti. Jusson eszedbe a Hazatérés Temploma
alagsorában létrehozott Szabó Dezső Színház,
melyet a Bocskai István Szabadegyetemért Alapítvány
vett bérbe és működtet, vagy az első emeleten
működő Pannon Rádió. Van is fejfájás
miatta a csak nemzeti elkötelezettség nélküli
missziót elfogadni képes farizeusok táborában. –
Az új egyházi vezetés azt is megtiltja, hogy egy
református papnak egyáltalán politikai
meggyőződése legyen? – Itt még azért –
hála Istennek – nem tartunk, bár néha az
az érzésem, hogy ez a meggyőződésnélküliséget
kötelezővé tevő időszak sincsen már olyan messze.
Félelmetes viszont az a kettős mérce, ami egyfelől
dicséretesnek tartja: a nem párttag lelkész
meghívja Orbán Viktort, hogy az istentisztelet
keretében az úrasztalánál saját
pártjának, a Fidesznek a politikai programját –
vagy inkább propagandáját – kifejtse,
„apolitikus rezignáltsággal” tűri, hogy
Fidesz-pártlappá alacsonyítsák a
Reformátusok Lapját, s megengedi, hogy református
lelkész tanácsadóként – egyfajta
Fidesz-pápaként – a politikai nyomásgyakorlás
eszközrendszerének alkalmazásától se
riadjon vissza az egyház általános
tisztújításánál, de anatémát
kiált, ha más református lelkész a MIÉP
rendezvényén részt vesz, sőt felszólal.
Az, hogy ez a napi praxissá emelt, párttagkönyv
nélküli Fidesz-imádat milyen megoszlást
szült már most az egyházban – különösen
a Dunamelléken –, arról mélyen hallgat az
új garnitúra, amely álságos lehet, de
annyira ostoba nem, hogy azt higgye, a politikai elkötelezettség
párttagkönyv kérdése. Sőt aki nyíltan
vállalta pártelkötelezettségét,
ügyelt arra, hogy lelkészi szolgálatában a
közéletre vonatkozó szavait ne tekinthessék
pártpolitikai propagandának. Hogy párttagkönyv
nélkül is lehet kőkemény pártpropagandát
a szószékről kifejteni, arra nemcsak a kommunista állam
későbbi külügyminiszterévé lett Péter
János püspök és díszes társai
hozhatók fel példának, hanem annak a püspöknek
a gyülekezete is, ahol a Fidesz-vezérkar elölülést
kedvelő ájtatossága emeli a híveket orbáni
magaslatokra. – Neveket nem kérek persze, de mit
gondolsz, egyházad jelenlegi vezetői között vannak
szabadkőművesek? – Ott, ahol a szabadkőműves-rothasztás,
akciózás, obstrukció és destrukció
módszereit szakmányba alkalmazzák, ott nagy
valószínűséggel igen. – És ez
nem összeegyeztethetetlen a lelkipásztori hivatással,
ez nem szül megoszlást a gyülekezetben? A zsinati
alkotmánymódosítás a párttagság
mellett miért nem tiltja a szabadkőműves mozgalomban való
részvételt is? – Ha kompetens választ
akarsz, akkor javaslom, hogy mondjuk Bogárdi Szabó
István püspöknek tedd fel ezt a kérdést.
A zsinati törvényhozók, akik a kategorikusan
ateista, nemzetellenes totalitárius állampárti
diktatúra kiszolgálóit leleplezni hivatott
átvilágítást leszavazták –
nyilván a „pártsemlegesség” és
nem Isten nagyobb dicsőségére –, gondolom, hogy
erre a felvetésre azt válaszolnák, hogy a titkos
szervezetekben való tevékenység –
szabadkőművesség, ügynöki múlt stb. –
lényegéből kifolyólag bizonyíthatatlan,
ezért nem lehet jogi retorzióval élni. –
Ez azt is jelenti, hogy csak a magadfajta becsületes hitvallókat
üldözik a református egyházban, azokat, akik
nyíltan megmondják, hová tartoznak, ugyanakkor a
sunyi összeesküvőket békében hagyják? –
Te mondád, nem én. De sajnos, nem tudlak cáfolni,
csak szégyenkezni a keresztyén atyafiúi
egyenesség egyre kórosabb hiánya láttán. –
Az elmúlt időszakban volt már neked egyházi
pered, polgári pered, büntetőpered. Ha valaki, akkor te
naponta elénekelhetnéd a 35. zsoltárt: „Perelj
Uram, perlőimmel, harcolj én ellenségimmel!”
Ennyi koncentrált rosszindulat és farizeuskodás
közepette bizony jól jönne a Deus ex machina.
November 6-án reggel 9 órakor lesz a Markóban
büntetőpered jogerős ítéletet kimondó
tárgyalása. Mire számítasz? –
Pártatlan igazságszolgáltatás esetén
szó sem lehet bűncselekményről, következésképp
elmarasztaló ítéletről sem. A Fővárosi
Bíróság a hatályos törvények
alapján nem tudott elítélni, ezért a
joggyakorlatban páratlan módon vette az értelmező
kéziszótárt, de még ez sem bizonyult
önmagában elégségesnek, így
hozzátette az ún. zsidótörvények
meglehetősen sajátos – amolyan kertészi –
értelmezését, és másfél év
börtönre ítélt, három évre
felfüggesztve. Ez egy ízig-vérig koncepciós
eljárás, mely az intézményesített
magyargyűlölet világában ki akarja erőszakolni,
hogy jogerősen is elítéljék a szólás-,
a gondolat- és véleménynyilvánítás
szabadságát – Adystul, Szabó Dezsőstül,
Németh Lászlóstul, mindenestül. –
Akkor tehát mit vársz november 6-ától? –
Most mondjam azt, hogy engem „nem érintenek halálok,
születések”? Valószínűleg az a
„megtiszteltetés” fog érni, hogy a november
7-i lapokban az Aurora cirkálóval együtt emleget
majd a Népszabadság, no meg a Magyar Nemzet. Miután
az eljárást kezdeményezők célja az egész
nemzeti radikalizmus elítélése, a megalkuvást
nem ismerő, a pénzügyi és sajtódiktatúra
nyomására sem puhuló nemzeti „kemény
mag” megleckéztetése, ezért – nem
magamért – mindenkit szeretettel hívok a
nyilvános tárgyalásra. – Abban
reménykedhetünk, hogy azért nem eszik olyan forrón
a kását. Azt mindenesetre bizton állíthatom,
Lóri, hogy leszünk jó néhány
tízezren, akik szorítunk neked november 6-án. Ez
a te napod lesz, ha elmarasztalnak azért, ha felmentenek
azért.
Szőcs Zoltán
Vissza
|