2005. 03. 16. |
|
Vadászat
és evolúció
Előszó
Talán a hallgatóságban
vannak olyanok, akikkel megtörtént az, hogy véletlenül beleolvastak egy
könyvbe, és valami bennük ettől megváltozott. Kétségtelenül léteznek ilyen
könyvek, erről tanúskodik például az erdélyi szombatosok története, melyről
páholyunkban nem is olyan régen rajzolat hangzott el. Néha a legváratlanabb
helyeken találkozhatunk „A” könyvvel, és hangzik el a „tolle, lege” felszólítás
lelkünkben.
Számomra, bár egy
alacsonyabb intenzitási szinten ilyen könyv Robert Ardrey 1976-ban megjelent
„The Hunting Hypothesis” című esszé gyűjteménye, amely magyar nyelven nem
hozzáférhető.
A rajzolatomban a címadó
írás gondolatait próbálom a saját véleményemmel tűzdelve tolmácsolni, illetve a
magyar fordítás hiányát pótolni, mintegy tömörített fordítást adva kísérletet
teszek a főbb gondolatok összefoglalására. Nyilvánvalóan a mű szépirodalom felé
hajló nyelvezete el fog veszni kezeim között, de remélem, hogy a fő gondolatok
azért nem csak száraz kijelentések, hanem érzelmeket keltő mondatok maradnak.
Nem szabad a rajzolatban
idézett könyvet úgy olvasnunk, mintha tiszta tudomány lenne, a szó klasszikus
definíciója szerint. Kevesebb, más, illetve több ennél: Kevesebb, mert nem
tartja be a tudomány Galilei óta kötelező módszertani elveit, bár utal az
elfogadott szerzők ide vágó véleményére. Más, mert módszere a szabad
eszmefuttatás. Több (ez nem értékítélet, csak a bővített gondolatok jele), mert
a tudomány eredményeit felhasználva olyan kiegészítéseket tesz, amelyekre a
tudomány éppen módszerei miatt nem juthat. Megjegyzem, hogy egyik
megállapítását sem zárják ki a szaktudományok, csak nem foglalkoznak a
bizonyításával.
Mindazonáltal látszólagos
eltérései ellenére Ardrey szilárdan áll a Darwinizmus talaján.
A rajzolat alaphangjaként
kérek mindenkit, hogy figyelmesen hallgassuk meg a vadászat idealizált
leírását, egy nálam messze jobb előadó tolmácsolásában. Amíg a prózai, az
emberre nem mindig hízelgő megállapításokat fogom elővezetni, kérem, hogy
kontrasztként mindenki gondoljon a most elhangzó szavakra:
(Major Tamás előadásában
a vadászat alapelvei bejátszás)
Mitől ember az ember?
Ardrey könyvében írtak
szerint „Amióta van elménk, hogy gondolkodjunk, vannak csillagok, hogy
elmélkedjünk mibenlétükön, vannak álmaink, melyek megzavarnak, van kíváncsiság,
hogy inspiráljon, rendelkezésünkre áll néhány szabad óra, hogy elmélkedhessünk,
szavak, hogy gondolatainkat rendbe szedjük, a kérdés mindig felbukkant a
tudatunkban”
Theodosius Dobzhanzsky
amerikai genetikus megfogalmazása szerint az embert három dolog különbözteti
meg a főemlősöktől: A kommunikáció képessége, a halál tudata és az öntudat.
Kevesen vitatkoznának ezzel a definícióval, de Dobzhanzsky nem tette hozzá az
ember különös képességét a félreértésre, amely képesség rivalizál az előző
hárommal. Ezért nem képességeinkben, hanem paradoxonainkban lelhetjük meg az
emberi lét eszenciáját. Mert a főemlősi viselkedés minták közül rendkívül nehéz
lenne logikátlant felsorolni. Mindegyik a maga szintjén értelmesen viselkedik,
a Homo Sapiens viszont nem. Lehet, hogy ez az oka annak, hogy az embert leírni
kívánó tudományok olyan gyanúsan sikertelenek, az erőfeszítések és a tudományos
apparátus ellenére, abban hogy az ember önmagáról alkotott tudását egy bizonyos
határon túl tökéletesítsék. Régi kifejezéssel élve, ahogy a természet irtózik a
vákuumtól, ugyanúgy a tudomány visszaretten az inkonzisztens dolgoktól.
Az elmúlt száz év során
az ember megértésének a módszere univerzálisan az ember redukálása volt. Ez
alatt nem a fizikai terjedelem, hanem a megérteni kívánt jellemzők szűkítését
értem, mint amikor egy bonyolult görbét kis egyenes darabokkal próbál a
matematikus aproximálni. Ennek a hozzáállásnak megfelelően az embert olyan
lényként kezelték, amelyet az élete során különböző erők formálnak, ezen erők
terméke, mint a „kukorica pehely és a Chevrolet autók”. Eszerint tehát a
kultúránk termékei vagyunk, a hagyományos szankciók és jutalmak, a szociális
környezet privilégiumi és elnyomása formált bennünket azzá, amik vagyunk. És bármely
környezeti behatás hozott létre bennünket, az egyén nem tett hozzá többet a faj
sorsához, mint a beltenyésztett, standardizált laboratóriumi patkány, mely
keresve a táplálék golyót ügyesen elkerüli az elektromos áramütést.
Ez az álláspont nem egy új
trend része. Karl Marx nem volt a természettudományok ellensége, de az, hogy az
embert gazdasági egységként kezelte ellenségeit és követőit egyaránt
megfertőzte, így lett a materiális determináltság a szocializmus és a
kapitalizmus elméletének a központja egyaránt.
Hasonlóképpen Freud
mélyen belenézett az állatvilágba – vagyis abba, amit az állatvilágról a XX.
század elején tudtak. Így lett a szexualitási alapelve az egyetlen kulcs,
mellyel követői az emberi természet titkos helyeit próbálták meg felnyitni.
Bár lehet, hogy az igazi
hiba egy másik trendben rejlett, amely rabul ejtette a tudományt az elmúlt
évtizedekben. Amit nem tudunk megmérni, az nem is létezik. Kétségtelenül ez a
könnyebb út. Kerüljük el az emberi valóságot. Válasszunk egy mérőlécet tetszés
szerint és illesszük hozzá az emberi lényt. Beszéljünk mindig az emberi
méltóságról, miközben kukoricapehely szintjére degradáljuk. Készítsünk szép
aritmetikai összegzéseket, konstruáljunk logikai dobozokat. És ha egy Einstein,
egy Rembrandt vagy egy Shakespeare netalán egy Darwin az, akivel találkozunk,
vagy bárki, aki meghaladja az aritmetikánk értelmezési tartományát, az nem
lehet a dobozunk hibája. Gyömöszöljük be valamelyikbe, vágjuk le, ami kiáll
oldalt, felül, elöl, vagy egy negyedik dimenzióban.
Ezt a tudomány megtette
már Freud-dal és Marx-al is.
Így amikor feltesszük a
kérdést, hogy miért ember az ember? A könnyű út a válaszhoz az, hogy redukáljuk
az embert. De van egy másik módszer is, fessük meg, mint a mikroszkópos
mintákat, azaz az ember esetén feketítsük be vizsgálatunk alanyát. Az alábbi
rövid idézet, mely a befeketítés mibenlétét világítja meg a szerző African
Genesis című, korábbi (1961) írásából származik, kicsit sután fordítva:
„Ha az ember egy letaszított angyaltól született
volna, akkor a jelenlegi kínos helyzet messze meghaladná a megoldhatóságot,
mivel a megmagyarázhatóságon túlra kerülne. Háborúink és atrocitásaink,
bűncselekményeink és vitáink, zsarnokoskodásunk és igazságtalanságaink nem
tulajdoníthatók másnak, mint egyedi emberi vívmánynak. Ebben az esetben nem
maradna más, mint egy tisztán faragott portré az emberről, mint egy degenerált
lényről, mely születésekor meg lett áldva az erény kincsével, és akinek az
egyetlen említésre méltó tehetsége ennek az eltékozlása volt. |
De mi felemelkedő majomtól és nem lezuhant
angyaltól származunk, és a majmok fegyveres gyilkosok voltak emellett. És így
mire is kellene csodálkoznunk? Gyilkosságainkra, mészárlásainkra és rakétáinkra
és engesztelhetetlen regimentjeinkre? A megállapodásainkra, függetlenül az
értéküktől, szimfóniáinkra, bármilyen ritkán adják elő ezeket, a békés
mezőinket, amilyen gyakran csatatérré konvertálódtak, álmainkra, bár csak néha
teljesedtek be? Az ember csodája nem az, hogy hova alacsonyodott le, hanem az,
hogy milyen nagyszerűen emelkedett fel. A csillagok között költeményeinkről és
nem a hullákról ismernek bennünket.”
Az ember egy csoda, de
nem annyira csodálatos, hogy csodás magyarázatot kívánjon. Az ember egy
misztérium, és kétségtelenül az is fog maradni függetlenül a jövő tudományos
eredményeitől. Mindazonáltal betekintést nyerhetünk ebbe a misztériumba,
érzékelhetjük a kiterjedését és nagyszerűségét, még az eredetéről is kaphatunk
némi iránymutatást, de sohasem tudjuk eloszlatni. Az ember, mint faj túl ősi,
túlzottan változatos, és állatként elemezve túl komplex ahhoz, hogy megadja
magát az individuális megértésnek. Így hát soha sem léphetünk be a misztériuma
területére, ha nem fogadjuk el az embert, mint paradoxont.
Mit jelent embernek
lenni? Azt mondhatnánk, hogy minden más állaton túltevő tanulási képességgel
rendelkezni. De hozzá kell tennünk, hogy csak abban az esetben, ha nem akarjuk
figyelmen kívül hagyni a történelmünket, mely során oly gyakran
visszautasítottuk a tapasztalatainkból való tanulást, hogy ez egy páviánt is
megszégyenítene. Tanulmányozhatjuk az egyedülálló előrelátásunkat, és
csodálkozhatunk, hogy hol volt ez az előrelátás az emberiség önpusztító
vállalkozásainál – hát nem tudta volna egy majom jobban elgondolni ezt?
Klasszikus az ember
merészsége, ugyanígy az ember gyávasága is. Ugyanezt elmondhatjuk
gonoszságunkról és kegyességünkről egyaránt. Nincs olyan emberi leltár, amely
nem tartalmazza az előre eltervezett, szervezett legyilkolását
embertársainknak, ugyanakkor szintén nem mulaszthatja el megjegyezni, hogy egy
hadsereg a kooperáció és az önfeláldozás tökéletes modellje, hogy nincs még egy
olyan faj, amely jobban, figyelmesebben gondozná a sebesültjeit, beleértve az
ellenséget is. Együttérzés és kegyelem mélyen gyökerezik a természetünkben, olyan
mélyen, mint a lelki kérgességünk és közömbösségünk. Az altruizmus nem jelent
problémát azoknak, akik Rousseau követőjeként úgy tartják, hogy az ember
eredeti állapotában boldognak, szeretetre méltónak és jónak született, ellenben
tüskeként böki a Darwinisták oldalát, hogy a későbbiekben látni fogjuk. De a látszólagos altruizmus ugyanúgy
alkotórésze az emberi paradoxonnak, mint a kérlelhetetlen önérdekre
dedikáltság. A múltunk szentjei és mártírjai kik a halál küszöbén túl is
fenntartották a vélt közjóért szenteltségüket egyidejűleg nagyra becsülték a
halhatatlan ellenségeskedést mások megszenteltségével szemben.
Engedelmeskedünk és
lázadunk, és a tegnap lázadója lehet a ma nyája, ahogy az új tekintély
kolompját követi. Túláradó lelkesedéssel kooperálhatunk egy közös cél
érdekében, majd holnap széthúzásba, féltékenységbe és a gyanú sötét örömébe
esünk.
Éppen annyira különbözünk
egymástól, mint az újlenyomatunk. Gyakran felelősségteljes tudósok is
elfelejtik, hogy az ember nincs háziasítva, hogy nem úgy, mint a tehén és a
kutya nem vagyunk egy szabályozott tenyésztés eredménye, csak éppen hogy meg
vagyunk szelídítve. A biológia szerint egy faj evolúciós potenciálja
diverzitásától függ, ez az ember esetében óriási, de hatalmas erőfeszítéseket
teszünk a deviancia leküzdésére, például az egyeduralkodó elnyomása, a
totalitárius állam számítása, vagy a divatos gondolatok terjesztése által.
Fizikailag is élvezettel pusztítjuk el azokat, akik a legtöbbet adhatnák a faj
fejlődéséhez – például egy Szókratész, Jézus, Kenedy, Martin Luter King. A
gorilla, a bivaly vagy a tigris képtelen ilyen irányultságot fenntartani, erre
csak az ember képes, de amíg mi túléljük a saját hibáinkat, a többi faj
eltűnőben van. Ez egy paradoxon a paradoxonon belül.
Míg nagyon sok
tulajdonságunk közös az állatokkal, de az ember fő megkülönböztető jegyeit nem
találjuk meg az állatvilágban. Ha egy főemlős közgazdász lenne, őrültnek
tartana bennünket, mivel mi megosztjuk
egymással az élelmünket, ami szinte precedens nélküli gyakorlat. Nincs
olyan állat, mely hím egyede nem csak a fiatalok, hanem a nőstény részére is
gyűjt eleséget. Mi tehát különbözünk, és ezért az evolucionisták azon nézete,
hogy az ember egy fejlett állat, valószínűleg erős torzítás, ezt támasztja alá
hogy ember mindenhez képes adaptálódni, legyen ez a tengeri viharok, a
sarkvidék, a sivatagok, még a nyomorultsághoz és a munkához is. Képességein
olyan magától értetődőek, hogy említeni sem érdemes. Ha az ember egy csoda, ez
a csoda az ellentmondásaiban rejlik.
Az elefánt egy nagyon
logikus állat, ha jobban ismerne bennünket zavarodottan bámulna maga elé. De
mégis eléggé ismer ahhoz, hogy életben maradjon, nem úgy, mint amerikai rokona,
a kihalt amerikai elefánt. Körülbelül 12 ezer évvel ezelőtt a nagy jégkorszak
vége felé ügyes vadászok hatoltak be a Bering szoros szigetein keresztül,
amikor az elolvadó jég megnyitotta az utat a kontinens belső része felé, de a
tenger szintje még nem emelkedett túlzottan meg, és így szabadon hagyta a
földhidat. Ezek a vadászok néhány évezred alatt minden nagyvadat, amely a
szarvasnál nagyobb volt kiirtottak a kontinensen. Az az „Overkill” elmélet,
melyet Paul Martin professzor fejlesztett ki, arra emlékeztet, mikor a modern
ember a múlt században kiirtotta a bölényeket, gazdasági előny keresése nélkül,
mintegy kedvtelésből. Ahogy a hegymászó megmássza a hegyet, „mert itt van” úgy
öltük le a bölényeket, még az elhaladó vonat ablakából is.
Nincs arra okunk, hogy a
masztodonról és a mamutról azt gondoljuk, hogy kevésbé volt intelligens, mint
az afrikai elefánt. Az egyetlen hibájuk az ártatlanságuk volt. Nem ismerték az
embert. Az afrikai állatok evolúciója az emberrel párhuzamosan zajlott, és
életben maradásuk érdekében megtanulták a biztonságos menekülési távolságot
arra az esetre, amikor az a kicsi, veszedelmes állat közeledett. Klasszikus
Darwini kiválasztódás volt: Amely faj kifejlesztette ezt a viselkedési mintát,
az több utódot hagyott hátra. Észak-Amerika hatalmas mamutja belepusztult az
ártatlanságába. Hatalmas mérete, ereje semmit sem ért, amikor a
legveszedelmesebb állat, az ember volt az ellenfele.
A vadászati hipotézist
így fogalmazhatjuk meg: Az ember azért ember, és nem csimpánz, mert évmilliókon
át fejlődése során ölt az életfenntartás érdekében. Pontosabban fogalmazva, a
főemlősök családjában az ember azért különleges, még a legnemesebb
törekvéseiben is, mert hosszú évmilliókon keresztül túlélése az ölésen alapult.
Minden hipotézis alá kell
támasztani, vagy ha nem sikerül, el kell vetni. Különösen így van ez egy ilyen
sértő feltételezéssel kapcsolatban. Próbáljuk meg tehát eldönteni a kérdést.
Legegyszerűbb alakjában a vadászati hipotézis azt állítja, hogy az ember
húsevőként evolválódott. Darwin óta azzal az ésszerű feltevéssel éltünk, hogy
addig, amíg a nagy aggyal nem lett a fejlődés során az ember megáldva,
életmódunk nem különbözött az ártalmatlan vegetáriánus erdei majmokétól.
Először 1925-ben Carveth Read, az University of London professzora írta le,
hogy a fosszilis bizonyítékok szerint az ember Lycophitecus névvel lenne
leírható, mivel húsevőként falkában vadászott a nagyvadakra. Könyvével senki
sem vitatkozott, nyilván, mert nem olvasták, egészen az australopithecus
felfedezéséig. Ez a név már mindenkinek ismerős, valamint talán az is, hogy
felfedezője, Raymond A. Dart szerint húsevőnek kellett lennie, mert a száraz
környezetében nem találhatott elég gyümölcs jellegű táplálékot.
1953-ban Dart publikálta
a „The Predatory Transition from Ape to Man” című írását. Addigra a dél-afrikai
ásatások bizonyítékai szerint bebizonyosodott, hogy az australopithecus
fegyveres vadász volt. A többi már történelem.
S. L. Wasburn 1956-os, a
Princeton symposiumon elhangzott előadásában így szólt a vadászatról:
„A vadászat nem csak
szükségessé tette új aktivitások és újfajta kooperáció megjelenését, de
megváltoztatta a felnőtt hím szerepét a csoportban. A vegetáriánus főemlősök
körében a felnőtt hím nem osztja meg a táplálékot, hanem a legkedvezőbb
táplálkozási helyet foglalja el, és esetleg a kevésbé domináns állattól is
elveszi az élelmet. Mivel a zsákmány megosztása a húsevők esetében normál
viselkedésmód, a felnőtt hímek ökonómiai felelőssége és a csoporton belüli
élelem megosztás kialakulása valószínűleg a húsevőségből ered. Az a
viselkedésmód, amely a többi állat emberfélelmét okozta vezetett az élelem
megosztáshoz, jobb kooperációhoz és a kölcsönös függéshez. A korai húsevő ember
világnézete alapjaiban különbözhetett a vegetáriánus kortársaitól. A hús utáni
vágy nagyobb terület és többféle állat megismerésére sarkallta, ezért az ember
területtartási szokásai és a pszichológiája alapvetően különbözik a majmokétól”
Tehát az ember
örökségéhez nem csak az üldözés öröme és a fegyver használata tartozik, hanem
az ellenkező véglet is, az együttműködés, lojalitás, felelősségérzet, együvé
tartozás is. Ezeket a találmányokat egy növényevő főemlős képtelen lett volna
kifejleszteni, és ezek nélkül a találmányok nélkül nem lenne ember az ember.
Ardrey a vadászati
hipotézis mellet a hatvanas években népszerű dögevő elmélettel is foglalkozik, meggyőzően cáfolva ezt. Úgy
döntöttem, hogy megkímélem a hallgatóságot az elmélet részletes taglalásától.
Az ember vadászat utáni történelme
Nem egészen tízezer évvel
ezelőtt kezdeményeztünk egy mindent megváltoztató kulturális találmányt, a
gabonafélék és a tenyészthető állatok háziasítását. Az újítás lassan terjedt
el. Egészen ötezer évig csak a populáció kis részének sorsára, várható
élettartamára, szolgai vagy szabad létére gyakorolt hatást. Ez az átalakulás
nem egy finálé az ember történetében, hanem csak a harmadik felvonás, a ma
ismert világ kezdete, melybe bizonyos ellenőrzés alá vontuk a természetet,
aminek régebben részei voltunk, úgy, mint a többi ragadozó. Csak egy, bár egyre
veszedelmesebb faj voltunk a fajok közül.
Nem kell hozzá túl nagy
képzelőerő, hogy összevessük ezt az ötezer évet az emberré válás kezdete óta
eltelt idő mérhetetlenségével. Kevéssé számít, hogy elfogadjuk-e a vadászati
hipotézist, így vagy úgy, egy százalék és egy tized százalék közötti az az idő,
amikor nem a vadászat dominálta az emberi kultúrát.
Kezelhetjük-e az emberi
múlt 99 százalékát jelentéktelen előjátékként? Körülbelül 25000 generációról
beszélünk, melynek során a természetes szelekció kiválasztotta vagy félredobta
az egyedeket vagy a vadászok csoportjait. Hihetjük-e hogy egy ilyen szelekció
nem hagyott nyomot az emberen?
Félmillió év a modern
genetika szerint elegendő arra, hogy megmagyarázza az ember szenvedélyét az
üldözésre és ölésre, a kooperációs készséget, a férfi ellátó szerepét. Ha
valamely ősünk nem így viselkedett, a Darwini szabályok szerint kevesebb utódot
hagyott hátra, mint a többi ember. De van itt egy csapda az elgondolásunkban.
Mindez csak az emberi agy megnövekedése után történt. Racionális választás
alapján és nem állati késztetéssel döntöttünk, ha üldöztünk és öltünk, ha
feláldoztuk magunkat az erőfeszítések közben, ha hallgattunk a vezetőnkre, ha
elosztottuk a zsákmányt, akkor azért viselkedtünk emberi lényként, mert emberi
lények voltunk. Agyunk lépett közbe hogy döntsön a kalkulációk és az önérdek
alapján.
De mi van akkor, ha a
vadászat, az összes emberi következménnyel, ahogy Wasburn tartja millió évekkel
az emberi agy megjelenése előtt kezdődött? Akkor agyunk is, mint a tricepszünk,
vagy a lapos futó lábunk is evolúciós következménye a vadászatnak, mint
túlélési módszernek. A filozófiai kérdés, az intellektuális Rubicon a
következő: Vajon azok a minőségi jellemzők, amelyeket egyedileg emberinek
tartunk azok az embernek levés eredményei, vagy azért váltunk az evolúció során
emberi lénnyé, mert már előzőleg kialakultak ezek a jellemzők?
Ez a központi kérdés.
Elfogadjuk-e azt, hogy a nagyszerű emberi agy megjelenése hozta magával az
emberi dolgok megjelenését? A válasz valószínűleg nem ez. Agyunk, úgy, mint az
egyenes hátunk és a futó lábunk természetes szelekció útján jelent meg, mint
egy túlélési érték a fejlődő lény számára. Mint egy válaszként jelent meg a
szükségletekre, amelyek millió évek során egyre komplexebbek lettek. Új, még
megoldatlan problémákkal ajándékozott meg bennünket, de végül is csak annyit
jelentett, hogy azt, amit amúgy is tettünk jobban tudtuk végezni.
A végső válasz a feltett
kérdésre –hogy mitől ember az ember –tehát az, hogy bár egy intelligens főemlős
családba tartozunk, egyedien emberiek attól vagyunk, a legnemesebb értelemben,
hogy meghatározatlan évmilliókon át fajunk ölt a fennmaradásért. Nem akarok sok
példákat hozni csoportlélektani és társadalmi jelenségekről, melyek a bennünk
élő falkavadászt megjelenítik, inkább csak arra utalnék, hogy kedvenc
tudományágam, a marketing is felhasználja ezt. Gondoljunk arra, hogy az emberi
faj hímje elejti a vásárolni kívánt árút a következő érzésekkel: „Most
felvágottra megyünk, nem mamutra, a felvágott csordában, a hentespultnál
szokott felbukkanni, a ide a legrövidebb út a zöldséges osztályon keresztül
vezet, a legalkalmasabb idő a felvágott elejtésére a délelőtt, mert akkor
lesnek rá a legkevesebben”. És a férfi gyorsan hazaviszi a zsákmányt, míg a
másik nem szeret mindent átnézni, és a gyűjtögetés eredménye gyakran nem
tervezett vásárlás lesz. Tehát a legjobb marketing módszer az, ha a férfit
hozzákapcsoljuk a nőhöz, így kénytelen lesz minden megtekinteni. Tipikus példa
ez a csak autóval megközelíthető áruházak talán nem is tudatos stratégiájára.
Utóhang
Ez a történet az
evolúciós múltunkról szólt, arról, hogy hogyan maradt a múlt a részünk. Míg
megmagyarázza, hogy miért vagyunk emberi lények és nem csimpánzok, azt nem,
hogy mitől maradunk azok. Emberségünk a vadászat útján fejlődött ki, és a vadászati
életforma, sajnálatosan, eltűnt.
Bejátszás: Weber Bűvös
vadász részlet.
Macimalac, 2005.
február 24.